Hoppa till innehåll
  • Tjänster
    • Hr-revision
    • Arbetsmiljöarbete
    • Lönekartläggning
    • Se alla tjänster
  • Fakta & råd
    • Anställa personal
    • LAS – Så funkar det
    • Föräldraledighetslagen
    • Se alla artiklar
  • Räkna ut pris
  • Logga in
  • Testa gratis
  • Tjänster
    • Hr-revision
    • Arbetsmiljöarbete
    • Lönekartläggning
    • Se alla tjänster
  • Fakta & råd
    • Anställa personal
    • LAS – Så funkar det
    • Föräldraledighetslagen
    • Se alla artiklar
  • Räkna ut pris
  • Logga in
  • Testa gratis
  • Tjänster
    • Hr-revision
    • Arbetsmiljöarbete
    • Lönekartläggning
    • Se alla tjänster
  • Fakta & råd
    • Anställa personal
    • LAS – Så funkar det
    • Föräldraledighetslagen
    • Se alla artiklar
  • Räkna ut pris
  • Logga in
  • Testa gratis
  • Tjänster
    • Hr-revision
    • Arbetsmiljöarbete
    • Lönekartläggning
    • Se alla tjänster
  • Fakta & råd
    • Anställa personal
    • LAS – Så funkar det
    • Föräldraledighetslagen
    • Se alla artiklar
  • Räkna ut pris
  • Logga in
  • Testa gratis
Logga in
Skapa konto
Medarbetarsamtal – hur du får engagerade medarbetare
Tillbaka till alla nyheter
Tillbaka till alla tjänster
Tillbaka till fakta & råd
Tillbaka till kurser

Medarbetarsamtal – hur du får engagerade medarbetare

Medarbetarsamtal – hur du får engagerade medarbetare

Medarbetarsamtal – hur du får engagerade och högpresterande medarbetare

Två kollegor som sitter mittemot varandra och har ett medarbetarsamtal
I denna artikel kommer vi att summera vad medarbetarsamtal innebär för dig som arbetsgivare, vad du bör ta upp i ett medarbetarsamtal och tips att tänka på vid genomförandet av dessa samtal med dina medarbetare.
Vill du veta mer om våra verktyg för medarbetarsamtal och hur Wndy kan göra ditt HR-arbete enkelt, effektivt och tryggt?
Boka demo

Söker du efter ett sätt att inspirera dina medarbetare till att göra sitt allra bästa på jobbet, växa i sina roller och trivas? Då kan svaret ligga i välplanerade och engagerande medarbetarsamtal. Denna artikel går igenom hur du kan använda dessa samtal som en nyckel till ökad motivation och framgång för både dig, dina anställda och ditt företag.

Vad innebär ett medarbetarsamtal?

Medarbetarsamtal, utvecklingssamtal eller feedbacksamtal. Oavsett vad man kallar de återkommande avstämningarna mellan chef och medarbetare är syftet med dessa samtal att engagera medarbetaren i företagets mål, utveckla medarbetaren och lägga en plan för hur medarbetaren kan bidra till företagets framgång. Det finns olika former av medarbetarsamtal, dels de kontinuerliga avstämningarna som görs mellan chef och medarbetare över året och dels det mer formella årliga medarbetarsamtalet där man djupdyker i mål och utvecklingsplan. Genom att kombinera kontinuerlig avstämning med mer formella samtal säkerställer du som chef att det byggs en stark mål-och feedbackkultur vilket ger hållbara resultat för företaget. Själva målet med medarbetarsamtalet är att ge feedback på prestationen, utvärdera och uppdatera målen och lägga en utvecklingsplan för hur man kan hjälpa medarbetaren att nå målen. 

Vad bör man ta upp i ett medarbetarsamtal?

Nuläge

Att börja medarbetarsamtalet med en stämma av nuläget ger både dig och medarbetaren en möjlighet till att reflektera över de aktuella omständigheterna som påverkar din medarbetares prestation. Det är speciellt fyra områden som kan vara bra att stämma av då de har en stor inverkan på medarbetarens prestation. 

Förutsättningar

Genom att ge medarbetare de förutsättningar de behöver för att lyckas skapar man högre engagemang och en högpresterande miljö på arbetsplatsen. Alla individer är olika så det är viktigt att förstå vad som driver just din medarbetare till att prestera sitt bästa. Förutsättningar kan handla om verktyg och resurser, tydlighet kring ansvar, roll och kommunikation. Exempel på frågor du kan ställa till din medarbetare:

  • Tycker du att det är tydligt vad som förväntas av dig i ditt jobb?
  • Vad har du för förväntningar på mig som chef?
  • Känner du att ditt arbete är meningsfullt? 
  • Känner du att du bidrar till att nå företagets mål?

Försök att genom öppna frågor nå fram till medarbetarna och få dem att beskriva sina behov och vad du som chef kan stötta dem med.

Arbetsmiljö

Det är ditt ansvar som chef att se till att medarbetaren har en bra arbetsmiljö. Det är även medarbetarens ansvar att bidra till en bra arbetsmiljö och att samverka för att den ska bli bra. Exempel på frågor du kan ställa till din medarbetare:

  • Känner du dig uppskattad på jobbet? 
  • Anser du att arbetsmiljön är fri från trakasserier och mobbning?
  • Tycker du att arbetstiden räcker till för att utföra ditt arbete?
  • Vad gör dig stressad och orolig på jobbet och varför?

Genom att stämma av medarbetarens syn på arbetsmiljön och hur den påverkar välmåendet och prestationen hos medarbetaren skapar du en möjlighet att agera proaktivt.

Ledarskap

Forskning visar att den närmaste chefen har i särklass störst påverkan på medarbetarnas engagemang. Och högt engagemang har en direkt koppling till resultatet. Därför är det viktigt för dig som chef att förstå hur din medarbetare ser på ledarskap i företaget, både på ditt eget ledarskap men också på hur företaget leds och om medarbetaren har förtroende för ledningen. Exempel på frågor du kan ställa till din medarbetare:

Närmaste chef:

  • Vilken feedback har du till mig som din närmaste chef?
  • Känner du dig delaktig i beslut som rör ditt jobb och arbetsgruppen?

Företagsledning:

  • Tycker du att mål och strategier kommuniceras tydligt av företagsledningen?
  • Litar du på att företagsledningen gör vad som är bäst för företaget?

Det är inte ovanligt att medarbetarna och högsta ledningen har olika syn på ledningens sätt att driva företaget. Genom en förståelse för hur medarbetarna uppfattar ledarskapet får man en möjlighet att förbättra både kommunikation och ledarskap i organisationen

Samarbete 

Bra samarbete är en nyckel till nya idéer, framgångsrika projekt och att nå högt uppsatta mål. Effektiva team åstadkommer mer än vad teammedlemmarna skulle göra individuellt. Därför är det viktigt för dig som chef att säkerställa att samarbetet fungerar i arbetsgruppen och att dina medarbetare har en fungerande relation till varandra. Exempel på frågor du kan ställa till din medarbetare:

  • Hur tycker du att samarbetet med dina kollegor fungerar?
  • Tar alla ansvar för sin del av arbetet i gruppen?
  • Upplever du att det finns tillit i gruppen?

Om du som chef får information om att samarbetet inte fungerar fullt ut är det viktigt att förstå orsaken till detta och ta tag i det direkt. Samarbetsproblem kan snabbt eskalera och skapa konflikter som i längden kan leda till psykisk ohälsa och försämrat resultat.

Målsättning 

Att tillsammans skapa och definiera mål är en central del av medarbetarsamtalet. Att diskutera målsättning och måluppfyllelse syftar till att säkerställa att både medarbetaren och ledaren har en gemensam förståelse för vilka arbetsuppgifter som är prioriterade och som leder företaget mot framgång. Du som ledare bör involvera dina medarbetare i att sätta sina egna mål. När medarbetarna känner sig delaktiga i företagets mål och känner att de kan påverka sin situation skapas bättre förutsättningar för en hög prestation. Sätt gärna mål som är förankrade i företagets gemensamma mål och vision så blir det tydligare för medarbetaren hur hens prestation påverkar företagets resultat.

Genom att gå igenom måluppfyllnaden kontinuerligt över året skapas en förankring i målen och ger både medarbetare och ledare en möjlighet att identifiera framgångar samt eventuella hinder.

Prestation och utvärdering 

Prestationen är själva kärnan i medarbetarsamtalet, helt enkelt hur medarbetaren har presterat under utvärderingsperioden. Att utvärdera prestation ger utrymme för en öppen och ärlig dialog om medarbetarens prestation och arbetsinsats, vilket i sin tur gör det möjligt att identifiera förbättringsområden. Genom att ge dina medarbetare feedback på deras prestation hjälper du dem att förstå hur deras insatser och beteenden uppfattas av andra i relation till deras egen uppfattning. Det ger dem självinsikt och rätt förutsättningar för att bli framgångsrika i sina roller. I samtalet bör du ge en sammanfattande bild av medarbetarens prestation. Försök att vara så konkret som möjligt och ge förklarande exempel.

Kompetensutveckling 

Sist men inte minst är det vanligt att diskutera kompetensutveckling. När du och din medarbetare gått igenom förutsättningar, måluppfyllelse, nya mål och medarbetarens prestation är det bra att avsluta med att diskutera kompetensutveckling. Kompetensutveckling innefattar både individuella och organisatoriska behov. Genom att identifiera vilka färdigheter som behöver förstärkas och vilka utvecklingsmöjligheter som finns, kan medarbetare och ledare arbeta tillsammans för att skapa en plan för framtida kompetensutveckling.

Utveckling behöver inte betyda dyra kurser som bekostas av företaget. Forskning visar att människan lär sig bäst av att göra än att höra. En vanlig modell för lärande är 70-20-10 modellen där kompetensutveckling delas in i tre delar: 

  • 70% av all utveckling sker i det dagliga arbetet
  • 20% genom nätverk, utbyte och samverkan
  • 10% genom formell utbildning

Enligt denna modell består endast 10% av lärandet av externa kurser och utbildningar. Utifrån denna modell kan man tillsammans med sin medarbetare effektivt sätta upp en plan för utveckling.

7 tips för dina medarbetarsamtal

Flera gånger per år
Att hålla ett ordentligt medarbetarsamtal en gång per år är bra, men det behövs också en löpande dialog med återkommande möten där både medarbetare och ledare får feedback. Om något inte fungerar ska det inte komma som en överraskning för vare sig ledare eller medarbetare. Löpande samtal gör att man tidigt kan plocka upp potentiella problem och göra något åt dem.

Skapa tillit
Tillit är något av det viktigaste för att skapa engagemang i en organisation. Tillit skapas inte bara i medarbetarsamtalet – det är något som byggs upp över tid – men om ni har tillit till varandra så blir samtalet så mycket bättre. Att aktivt lyssna på din medarbetare och att följa upp på samtalen är ett bra sätt att skapa förtroende och få dina medarbetare att känna sig sedda.  

Fokus på positiv feedback
Forskningsstudier visar hur positiv feedback genererar mycket bättre resultat än konstruktiv feedback. Det innebär inte att du inte ska ta upp det som kan uppfattas som tufft för en medarbetare att höra, men låt merparten av din feedback vara positiv.

Involvera medarbetaren i att sätta sina mål
Låt medarbetarna vara involverade i att sätta sina egna, individuella mål. Hjälp medarbetaren att knyta sina individuella mål till företagets mål, det skapar nämligen en känsla av tillhörighet och att medarbetaren känner sig delaktig i företagets framgång. Och det kanske viktigaste av allt, glöm inte att utvärdera målen kontinuerligt. I en snabbrörlig miljö kanske målen behöver justeras flera gånger om under året då förutsättningarna förändras.

Tydlighet
Var tydlig med vad som gäller, så att det inte uppstår missförstånd. Medarbetaren ska förstå hur den blir utvärderad och vilka målen är, annars kan inte utveckling och förbättring ske. Se till att ni båda har samma bild av vilka förväntningarna är.

Förbered och involvera medarbetare
För att göra medarbetarsamtalen meningsfulla och produktiva är det viktigt att se till att både du och dina medarbetare är väl förberedda.  Att använda mallar eller digitala verktyg för att strukturera medarbetarsamtal kan vara till stor fördel för att säkerställa en mer jämlik och effektiv process. Dessa mallar kan inte bara hjälpa till att tydliggöra förväntningarna för både chef och medarbetare under samtalet, utan också erbjuda vägledning genom att inkludera relevanta frågor och ämnen att diskutera. Genom att ge din medarbetare förutsättningar att förbereda sig noggrant inför samtalet signalerar du som ledare öppenhet och lyhördhet, vilket kan underlätta för en meningsfull dialog och hjälpa din medarbetaren att utvecklas.

Utveckla ditt ledarskap
Medarbetarsamtal är inte bara till för att utvärdera medarbetare, utan också för din egen utveckling som ledare. I samtalen med din medarbetare får du som ledare utrymme att reflektera över både framgångar och förbättringsområden inom ditt ledarskap. Och genom att vara öppen för feedback, kan du skapa en miljö där lärande och utveckling främjas. Dessa samtal är avgörande för att förbättra ditt ledarskap och skapa en positiv arbetskultur. 

Digitalt verktyg för medarbetarsamtal

Vi erbjuder ett digitalt verktyg som hjälper dig att strukturera upp och arkivera dina medarbetarsamtal. Verktyget är enkelt att använda och guidar dig som ledare genom hela samtalsprocessen. Det digitala medarbetarsamtalet kan anpassas till varje verksamhets unika målsättningar och behov.  Vårt medarbetarsamtal kretsar kring följande områden: avstämning av nuläge, måluppfyllelse, medarbetarens prestationer och utvecklingsområden samt behovet av framtida kompetensutveckling.

Vill du veta mer om våra verktyg för medarbetarsamtal och hur Wndy kan göra ditt HR-arbete enkelt, effektivt och tryggt?
Boka demo

Medarbetarsamtal – hur du får engagerade och högpresterande medarbetare

Datum
Format
Pris
Tid
För vem
Boka demo

Du kanske också är intresserad av dessa artiklar

Tre kollegor som sitter i möte om en överenskommelse om att anställningen ska upphöra

Överenskommelse om att anställning upphör: Komplett guide

En överenskommelse om att anställning upphör innebär att arbetsgivaren och medarbetaren ömsesidigt enas om att anställningen ska avslutas, reglerat av...

→ Läs mer

→ Läs mer

Jenny Hellberg som står med korsade armar och ler

Guide till arbetsplatsens rättigheter & skyldigheter

Vad innebär arbetsledningsrätten för arbetsgivare och arbetsplikten för medarbetare? Och hur hänger arbetsledningsrätten och arbetsplikten egentligen ihop? Vilka fallgropar bör...

→ Läs mer

→ Läs mer

Onboarding: Guide till effektiv introduktion av nyanställda

Osäker på hur du kan skapa en effektiv introduktionsprocess? Med rätt onboardingstrategi ökar du både produktivitet och medarbetarengagemang. Lär dig...

→ Läs mer

→ Läs mer

Samverkan i lönekartläggning: Guide för rättvis process

Bristande samverkan vid lönekartläggning kan leda till lagöverträdelser och missnöje bland personalen – med vår steg-för-steg guide lär du dig...

→ Läs mer

→ Läs mer

MBL-förhandling: Guide för lyckade fackliga förhandlingar

MBL-förhandling innebär att arbetsgivare och fack samtalar för att nå överenskommelser i viktiga frågor. Förhandlingen styrs av Medbestämmandelagen och kräver...

→ Läs mer

→ Läs mer

Lönetransparensdirektivet: Allt arbetsgivare behöver veta för 2026

Lönetransparensdirektivet ökar kraven på insyn i lönesättning och ställer nya krav på arbetsgivare – här är vad du behöver förbereda...

→ Läs mer

→ Läs mer

Framgångsrik rekrytering och onboarding

Under 60 minuter får du konkreta verktyg kopplade till kommunikation och en tydlig struktur som hjälper dig att skapa rätt...

→ Läs mer

→ Läs mer

Ledarskapskurs med Elin Hartelius

Denna kurs är din guide på vägen mot ett framgångsrikt ledarskap! Att vara ledare handlar om att balansera beslut, relationer...

→ Läs mer

→ Läs mer

Så hanterar du bristande prestation och misskötsamhet

Missa inte vår digitala kurs i arbetsrätt den 15 maj! Lär dig hantera bristande prestation och misskötsamhet på rätt sätt...

→ Läs mer

→ Läs mer

Arbetsrätt – uppsägning och avsked

Missa inte vår kostnadsfria snabbkurs i arbetsrätt, där du får en genomgång av de grundläggande reglerna kring uppsägningar och avskedanden...

→ Läs mer

→ Läs mer

Crash Course i Arbetsmiljö

Vill du ha hjälp att överblicka arbetsmiljöområdet och få tips på hur och var du ska börja? Eller har du...

→ Läs mer

→ Läs mer

Lönetransparensdirektivet i praktiken

Vi går igenom de praktiska verktyg som varje arbetsgivare behöver för att kunna uppfylla dessa krav på ett enkelt och...

→ Läs mer

→ Läs mer

Företagskultur: Skapa framgång genom rätt värderingar

Förvandla din organisations potential med en stark företagskultur. Vi hjälper er att definiera värderingar och skapa engagerade medarbetare som driver...

→ Läs mer

→ Läs mer

Lönetransparensdirektivet: Workshop för rättvis lönesättning

Förbered er för de nya kraven med expert-guidning. Vår workshop samt  verksamhetsanpassade handlingsplan för lönetransparensdirektivet ser till att ni följer...

→ Läs mer

→ Läs mer

Två kvinnor som sitter i ett mötesrum och håller ett coaching-samtal

Chefscoaching: Utveckla ditt ledarskap med personlig coach för chefer

Känner du att du inte når din fulla potential som ledare? Med professionell chefscoaching från Wndy får du personligt stöd...

→ Läs mer

→ Läs mer

Lönekartläggning: Säkerställ jämställda löner i ditt företag

Behöver du hjälp med den lagstadgade lönekartläggningen? Att regelbundet analysera och åtgärda löneskillnader är både ett lagkrav och nyckeln till...

→ Läs mer

→ Läs mer

Employer Branding-strategi: Attrahera och behåll rätt talanger

Kämpar ditt företag med att locka rätt kompetens? En effektiv employer branding-strategi stärker din konkurrenskraft bland talanger som betyder mest...

→ Läs mer

→ Läs mer

Man med träningskläder som håller i en vikt som ska spegla en av många personalförmåner

Förmånspaket: Skapa konkurrensfördelar som arbetsgivare

Kämpar ditt företag med att attrahera och behålla rätt kompetens? Ett genomtänkt förmånspaket kan vara avgörande. Rätt personalförmåner signalerar att...

→ Läs mer

→ Läs mer

Nyhet – nya dokument i databasen

Att hitta rätt HR-dokument när du behöver det ska vara enkelt. Därför erbjuder Wndy färdiga mallar skapade av experter –...

→ Läs mer

→ Läs mer

Digitalt verktyg för medarbetarsamtal

Med Wndys digitala verktyg blir medarbetarsamtalen smidigare, mer strukturerade och datadrivna. Integrera enkelt med Fortnox, Wint och andra system för...

→ Läs mer

→ Läs mer

Tre nya HR-experter till teamet

Hos oss hittar du all den expertis du behöver inom HR. Nu får du chansen att möta tre av våra...

→ Läs mer

→ Läs mer

Så ökar du motivation och prestation i ditt team!

Upplever du att engagemanget i ditt team kunde vara högre? Under detta webbinarium delar Karolina Edler och Elin Hartelius insikter...

→ Läs mer

→ Läs mer

Så använder du Wndys AI-chatt på bästa sätt

Wndys AI-chatt hjälper dig att snabbt och effektivt få svar på dina HR-relaterade frågor. Du skriver helt enkelt bara in...

→ Läs mer

→ Läs mer

wndy unlimited

Upptäck Unlimited: Prisplanen med obegränsad tillgång till HR

Upptäck Wndy Unlimited – en allt-i-ett HR-tjänst som förenklar ditt företags HR-arbete! Med obegränsad tillgång till experter, digitala verktyg och...

→ Läs mer

→ Läs mer

  • Vanliga frågor
  • Allmänna vilkor
  • Integritetspolicy
  • Personuppgiftsbiträdesavtal
  • FAQ

  • © 2025 Wndy AB

Våra tjänster

  • Systematiskt arbetsmiljöarbete: Professionell hjälp för arbetsgivare
  • Employer Branding-strategi: Attrahera och behåll rätt talanger
  • Företagskultur: Skapa framgång genom rätt värderingar
  • Förmånspaket: Skapa konkurrensfördelar som arbetsgivare
  • HR-revision
  • Lönekartläggning: Säkerställ jämställda löner i ditt företag
  • Lönerevision: Guide och mallar för en effektiv och rättvis process
  • Medarbetarsamtal
  • Personalhandbok: Skapa riktlinjer för ditt företags framgång
  • Rekryteringsprocess: Guide och mallar för att hitta rätt kompetens
  • Systematiskt arbetsmiljöarbete: Professionell hjälp för arbetsgivare
  • Employer Branding-strategi: Attrahera och behåll rätt talanger
  • Företagskultur: Skapa framgång genom rätt värderingar
  • Förmånspaket: Skapa konkurrensfördelar som arbetsgivare
  • HR-revision
  • Lönekartläggning: Säkerställ jämställda löner i ditt företag
  • Lönerevision: Guide och mallar för en effektiv och rättvis process
  • Medarbetarsamtal
  • Personalhandbok: Skapa riktlinjer för ditt företags framgång
  • Rekryteringsprocess: Guide och mallar för att hitta rätt kompetens

Fakta & råd

  • Anställa personal
  • Anställningsavtal: Komplett guide för arbetsgivare 2025
  • Arbetsmiljölagen
  • Distansarbete
  • LAS – så funkar det
  • Uppsägning av personal
  • Anställa personal
  • Anställningsavtal: Komplett guide för arbetsgivare 2025
  • Arbetsmiljölagen
  • Distansarbete
  • LAS – så funkar det
  • Uppsägning av personal
  • Om Wndy
  • Prisplaner
  • Kontakta oss
  • Lediga jobb
  • Om Wndy
  • Prisplaner
  • Kontakta oss
  • Lediga jobb
Facebook Linkedin Youtube Instagram Sistrix
  • Wndy AB
  • Epicenter Stockholm
  • Malmskillnadsgatan 44a
  • 111 57 Stockholm
  • Allmänna Villkor
  • Integritetspolicy
  • © 2025 Wndy AB
Hantera samtycke
För att ge en bra upplevelse använder vi teknik som cookies för att lagra och/eller komma åt enhetsinformation. När du samtycker till dessa tekniker kan vi behandla data som surfbeteende eller unika ID:n på denna webbplats. Om du inte samtycker eller om du återkallar ditt samtycke kan detta påverka vissa funktioner negativt.
Funktionell Alltid aktiv
Den tekniska lagringen eller åtkomsten är absolut nödvändig för det legitima syftet att möjliggöra användningen av en specifik tjänst som uttryckligen begärts av abonnenten eller användaren, eller för det enda syftet att utföra överföring av en kommunikation över ett elektroniskt kommunikationsnät.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistik
Den tekniska lagringen eller åtkomsten som används uteslutande för statistiska ändamål. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marknadsföring
Den tekniska lagringen eller åtkomsten krävs för att skapa användarprofiler för att skicka reklam, eller för att spåra användaren på en webbplats eller över flera webbplatser för liknande marknadsföringsändamål.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
Visa preferenser
{title} {title} {title}
Sök här för att hitta det du letar efter!