Arbetsgivarintyg eller anställningsbetyg: Skillnaden
Arbetsgivarintyg eller anställningsbetyg: Skillnaden
Arbetsgivarintyg eller anställningsbetyg: Skillnaden

Innehållsförteckning
- Skillnad mellan arbetsgivarintyg och anställningsbetyg
- Vad är arbetsgivarintyg enligt lag?
- Vad är anställningsbetyg?
- Innehåll i arbetsgivarintyg
- Innehåll i anställningsbetyg
- Hur skriver man arbetsgivarintyg
- Hur skriver man anställningsbetyg
- Vanliga frågor om arbetsintyg
- Mallar och hjälp
Skillnad mellan arbetsgivarintyg och anställningsbetyg
Skillnaden mellan arbetsgivarintyg och anställningsbetyg är framför allt syftet med dokumenten. Många arbetsgivare är osäkra på vilken typ av intyg som ska utfärdas och när det behövs.
Den största skillnaden mellan arbetsgivarintyg och anställningsbetyg är egentligen syftet med dokumenten:
Huvudsyften:
- Arbetsgivarintyg: Ansöka om a-kassa (lagstadgat krav)
- Anställningsbetyg: Styrka meriter för att söka nytt jobb
Vad är arbetsgivarintyg enligt lag?
Vad är arbetsgivarintyg? Ett arbetsgivarintyg är ett dokument som bevisar att en person har varit anställd hos en arbetsgivare under en viss period. Det behövs för att kunna ansöka till a-kassan.
Lagkrav för arbetsgivarintyg
En arbetsgivare måste enligt lag skriva arbetsgivarintyg på begäran (47§ i lagen (1997:238) om arbetslöshetsförsäkring). Arbetsgivarintyget upprättas efter avslutad anställning och är obligatoriskt att utfärda.
När ska man ge arbetsgivarintyg? Arbetsgivarintyget ska utfärdas:
- Efter avslutad anställning
- På begäran från den tidigare medarbetaren
- Som intyg för a-kassa
- Vid arbetsgivarintyg vid uppsägning
Vad är anställningsbetyg?
Vad är anställningsbetyg? Ett anställningsbetyg, arbetsbetyg eller tjänstgöringsintyg som det ibland kallas är ett dokument som intygar att en medarbetare är eller har varit anställd hos en arbetsgivare under en viss period.
I dokumentet ingår vilken tid du har arbetat på arbetsplatsen, arbetsuppgifter och ett omdöme av prestationen. Det är arbetsgivaren som utformar intyget och det kan skrivas under pågående anställning eller efter avslutad anställning.
Krav på anställningsbetyg
Det finns inget krav i lag på att utfärda ett anställningsbetyg men det kan finnas krav enligt kollektivavtal. Har du inget kollektivavtal så är det bra att veta att det är praxis att skriva ett sådant intyg efter avslutad anställning.
Våra medarbetarsamtal kan hjälpa dig att dokumentera prestationer löpande för att underlätta när du ska skriva anställningsbetyg.
Innehåll i arbetsgivarintyg
Vad ska framgå i ett arbetsgivarintyg? Ett arbetsgivarintyg ska enligt lag innehålla följande information för a-kassan:
Obligatoriskt innehåll i arbetsgivarintyg:
- Personuppgifter
- Anställningstid (start- och slutdatum)
- Befattning och beskrivning av arbetsuppgifter
- Anställningsform (tillsvidare, tidsbegränsad, etc.)
- Arbetstid (heltid, deltid eller varierad)
- Anledning till att anställningen har upphört
- Ersättning vid uppsägning
Du kan använda vår mall ”Anställningsintyg” för att utfärda ett enklare intyg för en pågående anställning. Men då detta är ett lagstadgat dokument där a-kassan kräver viss information är det lättaste att följa denna länk till arbetsgivarintyg.nu och fylla i informationen digitalt om intyget gäller en avslutad anställning.
Innehåll i anställningsbetyg
Innehållet för anställningsbetyg skiljer sig från arbetsgivarintyg genom att det innehåller prestationsomdöme:
Vad ska framgå i anställningsbetyg:
- Personuppgifter
- Anställningstid
- Befattning och beskrivning av arbetsuppgifter
- Omdöme som beskriver medarbetarens prestation
Det sista punkten är det som främst skiljer anställningsbetyg från arbetsgivarintyg – omdömet om arbetsprestationen som kan vara avgörande för framtida anställningar.
Hur skriver man arbetsgivarintyg
Hur skriver man arbetsgivarintyg? Då detta är ett lagstadgat dokument där a-kassan kräver viss information är det lättaste att följa denna länk till arbetsgivarintyg.nu och fylla i informationen digitalt.
Praktisk process för arbetsgivarintyg
Eftersom arbetsgivarintyg.nu är den officiella plattformen för digitala arbetsgivarintyg rekommenderar vi att använda denna tjänst för att säkerställa att alla lagkrav uppfylls korrekt.
Alternativt kan du använda vår arbetsgivarintygs-mall om du föredrar att skapa dokumentet själv.
Hur skriver man anställningsbetyg
Hur skriver man anställningsbetyg? Använd Wndys mall ”Anställningsbetyg” för att säkerställa att du får med all relevant information på ett professionellt sätt.
Stöd för att skriva anställningsbetyg
Om du behöver hjälp att skriva tjänstgöringsintyg eller har frågor om mallen kan du boka ett personligt videomöte med en av våra HR-experter. Vi hjälper dig med:
- Formulering av prestationsomdömen
- Juridisk säkerhet i formuleringarna
- Struktur och innehåll
- Exempel på arbetsbetyg för olika roller
Mallar och hjälp för arbetsintyg
I vår plattform får du tillgång till hundratals olika dokument och mallar som gör ditt HR-arbete enkelt, effektivt och tryggt.
Användbara mallar:
- ”Anställningsintyg” – för grundläggande arbetsgivarintyg
- ”Anställningsbetyg” – mall för anställningsbetyg med omdömen
Vår lagkravskoll hjälper dig att hålla dig uppdaterad om förändringar i lagkrav kring arbetsintyg.
Vanliga frågor om arbetsintyg
Vad är skillnaden mellan arbetsgivarintyg och anställningsbetyg?
Skillnaden mellan arbetsgivarintyg och anställningsbetyg ligger i syfte och innehåll. Arbetsgivarintyg är lagstadgat för a-kassa och innehåller faktainformation, medan anställningsbetyg innehåller prestationsomdöme och används för jobbsökning. Arbetsgivarintyg utfärdas endast efter avslutad anställning.
Måste arbetsgivare skriva arbetsgivarintyg?
Ja, arbetsgivarintyg enligt lag är obligatoriskt om medarbetaren efterfrågar det. Enligt 47§ i lagen om arbetslöshetsförsäkring måste arbetsgivare utfärda arbetsgivarintyg på begäran från tidigare medarbetare. Detta är nödvändigt som intyg för a-kassa.
När ska man ge arbetsgivarintyg till medarbetare?
När ska man ge arbetsgivarintyg? Arbetsgivarintyg ska utfärdas efter avslutad anställning när den tidigare medarbetaren begär det för sin a-kasseansökan. Det är särskilt aktuellt med arbetsgivarintyg vid uppsägning eller när anställning upphör av andra skäl.
Hur skriver man ett korrekt arbetsgivarintyg?
Hur skriver man arbetsgivarintyg? Det enklaste är att använda den officiella plattformen arbetsgivarintyg.nu som säkerställer att alla lagkrav uppfylls. Alternativt kan du använda vår mall för arbetsgivarintyg och inkludera all obligatorisk information som personuppgifter, anställningstid och uppsägningsorsak.
Vad ska ingå i ett anställningsbetyg?
Arbetsintygets innehåll för anställningsbetyg inkluderar personuppgifter, anställningstid, befattning, arbetsuppgifter och viktigt – ett omdöme om prestationen. Använd vår mall för anställningsbetyg eller se exempel på arbetsbetyg för inspiration till formuleringar.
Är det obligatoriskt att skriva anställningsbetyg?
Vad är ett anställningsbetyg ur juridisk synvinkel? Det finns inget lagkrav på anställningsbetyg, men det kan finnas krav enligt kollektivavtal. Även utan kollektivavtal är det god praxis att utfärda intyg efter avslutad anställning för att stödja medarbetarens fortsatta karriär.
Kan man skriva anställningsbetyg under pågående anställning?
Ja, till skillnad från arbetsgivarintyg som endast utfärdas efter avslutad anställning, kan anställningsbetyg skrivas både under pågående anställning och som intyg efter avslutad anställning. Våra medarbetarsamtal kan hjälpa dig dokumentera prestationer löpande.
Externa länkar för fördjupning:
- Arbetsgivarintyg.nu – Officiell plattform
- Riksdagen – Lag om arbetslöshetsförsäkring
- Försäkringskassan – Arbetslöshetsersättning