Hoppa till innehåll
  • Tjänster
    • Hr-revision
    • Arbetsmiljöarbete
    • Lönekartläggning
    • Se alla tjänster
  • Fakta & råd
    • Anställa personal
    • LAS – Så funkar det
    • Föräldraledighetslagen
    • Se alla artiklar
  • Räkna ut pris
  • Logga in
  • Testa gratis
  • Tjänster
    • Hr-revision
    • Arbetsmiljöarbete
    • Lönekartläggning
    • Se alla tjänster
  • Fakta & råd
    • Anställa personal
    • LAS – Så funkar det
    • Föräldraledighetslagen
    • Se alla artiklar
  • Räkna ut pris
  • Logga in
  • Testa gratis
  • Tjänster
    • Hr-revision
    • Arbetsmiljöarbete
    • Lönekartläggning
    • Se alla tjänster
  • Fakta & råd
    • Anställa personal
    • LAS – Så funkar det
    • Föräldraledighetslagen
    • Se alla artiklar
  • Räkna ut pris
  • Logga in
  • Testa gratis
  • Tjänster
    • Hr-revision
    • Arbetsmiljöarbete
    • Lönekartläggning
    • Se alla tjänster
  • Fakta & råd
    • Anställa personal
    • LAS – Så funkar det
    • Föräldraledighetslagen
    • Se alla artiklar
  • Räkna ut pris
  • Logga in
  • Testa gratis
Logga in
Skapa konto
Förebygga stress på arbetsplatsen: En guide för arbetsgivare
Tillbaka till alla nyheter
Tillbaka till alla tjänster
Tillbaka till fakta & råd
Tillbaka till kurser

Förebygga stress på arbetsplatsen: En guide för arbetsgivare

Förebygga stress på arbetsplatsen: En guide för arbetsgivare

Förebygga stress på arbetsplatsen: En guide för arbetsgivare

Man som sitter i en fåtölj och ler
Förebygg stress på arbetsplatsen genom tydliga förväntningar, bra ledarskap och systematiskt arbetsmiljöarbete. Identifiera tidiga varningssignaler som sömnsvårigheter och minnesproblem för att undvika kostsamma sjukskrivningar.
Vill du veta mer om hur du kan förebygga stress på jobbet eller har du andra HR-relaterade frågor? Våra HR-experter finns här för dig!
Boka möte

Innehållsförteckning

  1. Effekter av stress hos anställda
  2. Arbetsgivarens kostnader vid stressrelaterad sjukskrivning
  3. Vanliga riskfaktorer för stress på jobbet
  4. symptom på stress – signaler att känna igen
  5. Vad kan arbetsgivare göra för att förebygga stress
  6. Hur du själv kan hantera stress på jobbet
  7. Vanliga frågor om stress på arbetsplatsen

 

Stress har blivit en allt vanligare del av arbetslivet. Förebyggande arbetsmiljöarbete blir därför avgörande för företag som vill skydda sina medarbetare och undvika höga kostnader. Det moderna flexibla arbetssättet, där man kan jobba på distans i större utsträckning, kan vara både en lösning och en utmaning.

Det är som ett livspussel där jobb och privatliv smälter samman, vilket gör det svårare att dra gränsen mellan dem. Många står inför krav som tornar upp sig både på jobbet och hemma, och återhämtning känns som en lyx som är svår att uppnå.

Allt fler sjukskriver sig på grund av stress, enligt statistik från Försäkringskassan – en tydlig och oroande trend. Enligt statistiken från Försäkringskassan var 44 099 personer sjukskrivna på grund av stressrelaterad psykisk ohälsa i maj 2023, en ökning med 10% från maj 2022.

Effekter av stress hos medarbetare

Stress på arbetsplatsen uppstår när krav och förväntningar som ställs på individen överstiger deras förmåga att hantera dem på ett bra sätt. Detta kan ha långtgående effekter både på individnivå och för företaget som helhet.

För medarbetaren kan det leda till:

  • Minskad produktivitet
  • Ökad frånvaro på jobbet
  • Minskad koncentrationsförmåga
  • Försämrad mental hälsa

För företaget kan stress hos medarbetare betyda:

  • Högre personalomsättning
  • Ökade kostnader för sjukfrånvaro
  • Försämrad psykosocial arbetsmiljö
  • Sämre resultat och lönsamhet

Arbetsgivarens kostnader vid stressrelaterad sjukskrivning

Vad kostar en sjukskrivning? I snitt kostar en stressrelaterad sjukskrivning cirka 200-250 000 kronor per person. I denna siffra är sjuklön, kostnader för minskad produktivitet före och efter sjukskrivningen, kostnader för att hitta ersättare eller vikarie och eventuella kostnader för rehabiliteringsåtgärder, arbetsanpassning och samtalsterapi inräknade.

Med tanke på att stressrelaterade sjukskrivningar ökar, blir arbetsgivarens ansvar att förebygga stress på arbetsplatsen viktigare än någonsin. Genom att satsa på förebyggande arbetsmiljöarbete kan arbetsgivare inte bara minska risken för ohälsa, utan också undvika stora kostnader. En hälsofrämjande arbetsmiljö är en investering som lönar sig – både för verksamheten och för medarbetarna.

Vanliga riskfaktorer för stress på jobbet

För att skapa en sund och produktiv arbetsmiljö är det avgörande för arbetsgivare att förebygga stress på arbetsplatsen på ett effektivt sätt. Följande riskfaktorer är vanliga:

Organisatoriska faktorer:

  • Otydliga förväntningar eller brist på tydligt ledarskap
  • Slimmade organisationer eller brist på resurser
  • Avsaknad av ett systematiskt arbetsmiljöarbete

Arbetsrelaterade faktorer:

  • Hög arbetsbelastning
  • Arbete med tidspress och liten möjlighet att påverka hur och/eller när arbetet utförs
  • Dålig balans mellan arbetsmiljö och psykisk ohälsa

Symptom på stress – signaler att känna igen

Ju tidigare du som arbetsgivare upptäcker symptom på stress på jobbet, desto större chans har du att förebygga ohälsa bland dina medarbetare. Dessa signaler kan vara både fysiska och mentala. Att känna igen signaler på stress och agera i tid kan göra en betydande skillnad för att hjälpa medarbetare med stressrelaterade besvär.

Vanliga symptom på stress på jobbet är:

  • Yrsel
  • Minnesproblem
  • En känsla av att ständigt vara uppe i varv
  • Sömnsvårigheter
  • Svårighet att fokusera på arbetsuppgifterna
  • Känslighet för ljud och andra intryck
  • Trötthet

Som chef eller arbetsgivare är det viktigt att lyssna in vad medarbetaren säger och samtidigt vara uppmärksam på förändringar i beteende eller prestation. Om en medarbetare ger uttryck för flera av dessa symptom kan det vara ett tecken på stress på arbetsplatsen – och då är det dags att erbjuda stöd och börja agera..

Som arbetsgivare har du också möjlighet att använda våra mallar för att få stöd i det förebyggande arbetet. Till exempel kan mallen ”Omtankessamtal” vara ett värdefullt verktyg när du behöver hålla ett strukturerat och stöttande samtal med en medarbetare som visar tecken på stress.

Vad kan arbetsgivare göra för att förebygga stress

Det förebyggande arbetet behöver vara en naturlig del av arbetsplatsen. Om du som arbetsgivare vill skapa en hälsosam och högpresterande organisation kan du se över följande faktorer:

Tydliga förväntningar och bra ledarskap

Ett klart och tydligt kommunikationssätt från arbetsgivare och chefer kan bidra till att minska stressen. Medarbetarna bör veta vad som förväntas av dem och ha möjlighet att kommunicera eventuella problem eller hinder som de stöter på.

Chefers ansvar vid stress inkluderar att:

  • Vara lyhörda för medarbetarnas behov
  • Ge tydlig feedback och riktning
  • Skapa en öppen kommunikationskultur

Systematiskt arbetsmiljöarbete

Inför rutiner och processer som kontinuerligt utvärderar och förbättrar arbetsmiljön. Ett strukturerat systematiskt arbetsmiljöarbete hjälper dig att identifiera och åtgärda riskfaktorer i tid.

Du kan använda vår kostnadsfria mall ”Checklista för årlig genomgång av det systematiska arbetsmiljöarbetet” som stöd för ditt  arbete.

Arbetsmiljöpolicy och riktlinjer

Utveckla och kommunicera en tydlig arbetsmiljöpolicy som visar ert engagemang för medarbetarnas välmående. Vår kostnadsfria mall ”Arbetsmiljöpolicy” kan hjälpa dig att komma igång.

Tids- och arbetspress

Att arbeta under ständig tidspress utan möjlighet att påverka arbetsprocessen kan vara skadligt. Ge medarbetare mer kontroll över hur de kan hantera stress på jobbet genom att låta dem påverka sina arbetsprocesser.

Stöd från företagshälsovård

Erbjud medarbetarna möjlighet att komma i kontakt med företagshälsovård vid stress, terapeuter eller coacher när de visar signaler på för mycket stress. 

Chefers kompetensutveckling

Ge chefer resurser och träning för att kunna stödja sina medarbetare på ett bra sätt. Detta kan inkludera tydliga medarbetarsamtal och verktyg för att hantera stressrelaterade frågor.

Hur du själv kan hantera stress på jobbet

Upplever du själv ibland att du påverkas av stress på ett negativt sätt? Som individ kan du också använda verktyg för stresshantering för arbetsgivare i din vardag:

Perspektiv på stress

Att förstå att kortvarig stress är naturlig och ibland till och med kan göra dig mer effektiv, medan långvarig stress är skadlig, kan hjälpa dig att hantera stress bättre.

Anpassa tempot

Om du skyndar dig även när du inte behöver, så skickar du signaler till kroppen att det är bråttom även när det inte är det. Kör du till exempel alltid i vänsterfilen när du kör bil? Går du mot röd gubbe, fast du inte är sen? Detta är exempel på så kallade “bråttombeteenden” som är skadliga för dig.

Försök att sluta med dessa beteenden och ge dig själv tillåtelse att slappna av när det faktiskt inte är bråttom, så att din kropp får en möjlighet att varva ner och återhämta sig.

Fysisk aktivitet och återhämtning

Regelbunden träning kan hjälpa till att frigöra stress och öka ditt välbefinnande. Sömn och avslappning är viktiga för att minska stressnivån.

Överväg att använda avslappningstekniker som meditation och djupandning. Alternativt fyll tankarna med saker som inte stressar när du ska sova – till exempel tänk på alla länder du kan komma på som börjar på bokstaven a, på bokstaven b, och så vidare.

Vad Wndy kan erbjuda för stresshantering

Om du strävar efter att skapa en hälsosam, produktiv och välmående arbetsmiljö, står vi till din tjänst med en rad resurser och experter inom arbetsmiljöarbete för psykisk hälsa:

Konsultation med HR-experter

Boka ett videomöte med våra erfarna HR-experter för att diskutera ämnen som rehabilitering, systematiskt arbetsmiljöarbete och mycket mer.

Verktyg och processer

Vi tillhandahåller effektiva processer och verktyg för att underlätta systematiskt arbetsmiljöarbete, inklusive vårt verktyg Lagkravskollen för att säkerställa att ditt arbetsmiljöarbete följer gällande lagar.

Dokument och mallar

Använd våra färdiga mallar och dokument för ändamål som arbetsmiljöpolicy, distansarbete, likabehandling och mer. Exempel på användbara mallar inkluderar:

  • ”Arbetsmiljöpolicy”
  • ”Policy likabehandling”
  • ”Riktlinjer systematiskt arbetsmiljöarbete SAM”
  • ”Checklista för årlig genomgång av det systematiska arbetsmiljöarbetet”

Utbildningar och workshops

Vi erbjuder kurser som fokuserar på arbetsmiljö, hantering av svåra samtal och ledarskap. Dessa kurser ger dig som ledare och arbetsgivare en grundläggande förståelse för ditt arbetsgivaransvar och verktyg för att underlätta ditt arbete.

Vanliga frågor om stress på arbetsplatsen

Vad är arbetsgivarens ansvar vid stress på arbetsplatsen?

Arbetsgivare har enligt arbetsmiljölagen ansvar för att förebygga ohälsa och olycksfall på arbetsplatsen. Detta inkluderar att skapa en god social och organisatorisk arbetsmiljö och att ha rutiner för att upptäcka och hantera stress hos medarbetare. Systematiskt arbetsmiljöarbete är en viktig del av detta ansvar.

Hur mycket kostar det när en medarbetare blir sjukskriven för stress?

En stressrelaterad sjukskrivning kostar i genomsnitt 200-250 000 kronor per person. Denna kostnad inkluderar sjuklön, minskad produktivitet, kostnader för ersättare och eventuella rehabiliteringsåtgärder.

Vilka är de vanligaste symptomen på stress hos medarbetare?

Vanliga symptom inkluderar yrsel, minnesproblem, känsla av att ständigt vara uppe i varv, sömnsvårigheter, svårighet att fokusera, känslighet för intryck och trötthet. Våra mallar som ”Omtankessamtal” kan hjälpa dig att strukturera samtal med medarbetare som uppvisar dessa symptom.

Hur kan chefer bättre stödja stressade medarbetare?

Chefer kan stödja medarbetare genom tydlig kommunikation, regelbundna medarbetarsamtal, och genom att erbjuda flexibilitet i arbetet. Coaching kan också vara ett värdefullt verktyg för chefer.

Vad ingår i systematiskt arbetsmiljöarbete för psykisk hälsa?

Systematiskt arbetsmiljöarbete för psykisk hälsa inkluderar regelbundna riskbedömningar, uppföljning av arbetsmiljön, utbildning av chefer och medarbetare, samt tydliga rutiner för att hantera stressrelaterade problem. En arbetsmiljöplan bör inkludera både fysiska, sociala och organisatoriska aspekter.

Hur kan företag mäta och följa upp stress på arbetsplatsen?

Företag kan använda medarbetarenkäter, regelbundna check-ins, frånvarostatistik och andra nyckeltal för att följa upp stressnivåer. Våra mallar som till exempel  ”Riktlinjer systematiskt arbetsmiljöarbete SAM” kan hjälpa till att strukturera uppföljningen.

Vilken roll spelar företagshälsovård vid stress?

Företagshälsovården är en viktig partner, särskilt när det gäller samtalsstöd till medarbetare och att samordna rehabiliteringsprocesser. De kan även bidra med stresshantering och förebyggande arbetsmiljöarbete. 

Läs mer om våra tjänster och skapa ett gratiskonto för att komma i kontakt med oss. Har du behov av hjälp och personlig service så har vi HR-experter som kan hjälpa dig.

För ytterligare information:

  • Försäkringskassan – Rekordmånga sjukskrivningar på grund av stress

 

Vill du veta mer om hur du kan förebygga stress på jobbet eller har du andra HR-relaterade frågor? Våra HR-experter finns här för dig!
Boka möte

Förebygga stress på arbetsplatsen: En guide för arbetsgivare

Datum
Format
Pris
Tid
För vem
Boka möte

Du kanske också är intresserad av dessa artiklar

People analytics: Hur datadriven HR skapar konkurrensfördel

People analytics och datadriven HR transformerar personalavdelningen från reaktiv administration till proaktiv affärsdrivare. Genom HR analytics kan organisationer förutse problem,...

→ Läs mer

→ Läs mer

Pulsmätningar: Din väg till starkare resultat

Pulsmätningar och engagemangsundersökning hjälper dig mäta engagemang kontinuerligt för att skapa högre lönsamhet och produktivitet. Genom pulsundersökningar får du realtidsfeedback...

→ Läs mer

→ Läs mer

Tillit i ledarskap: Hur smarta ledare bygger framgång

Tillitsbaserat ledarskap bygger på psykologisk trygghet där medarbetare kan vara sig själva utan rädsla för negativa konsekvenser. Det skapar en...

→ Läs mer

→ Läs mer

Mångfald, inkludering och rättvisa: En guide för ledare

Mångfald, inkludering och rättvisa (DEI) handlar om att skapa en arbetsplats där alla medarbetare kan bidra med sin fulla potential....

→ Läs mer

→ Läs mer

Svenska trygghetssystemet: Guide till socialförsäkring och tjänstepension

Det svenska trygghetssystemet består av försäkringar och bidrag som ger ekonomisk trygghet för medborgarna. Systemet omfattar A-kassa, barnbidrag, sjukförsäkring och...

→ Läs mer

→ Läs mer

Kollektivavtal för företagsledare: Guide till fördelar och beslutsfaktorer

Som företagsledare står du inför ett strategiskt beslut om kollektivavtal. Detta påverkar lönekostnader, flexibilitet, arbetsfred och konkurrenskraft – beslut som...

→ Läs mer

→ Läs mer

Så bygger du en hållbar arbetsmiljö

Få koll på grunderna i arbetsmiljöarbete – helt gratis. Vår crash course ger dig lagkrav, konkreta tips och verktyg för...

→ Läs mer

→ Läs mer

Framgångsrik rekrytering och onboarding

Under 60 minuter får du konkreta verktyg kopplade till kommunikation och en tydlig struktur som hjälper dig att skapa rätt...

→ Läs mer

→ Läs mer

Ledarskapskurs med Elin Hartelius

Denna kurs är din guide på vägen mot ett framgångsrikt ledarskap! Att vara ledare handlar om att balansera beslut, relationer...

→ Läs mer

→ Läs mer

Så hanterar du bristande prestation och misskötsamhet

Missa inte vår digitala kurs i arbetsrätt den 15 maj! Lär dig hantera bristande prestation och misskötsamhet på rätt sätt...

→ Läs mer

→ Läs mer

Arbetsrätt – uppsägning och avsked

Missa inte vår kostnadsfria snabbkurs i arbetsrätt, där du får en genomgång av de grundläggande reglerna kring uppsägningar och avskedanden...

→ Läs mer

→ Läs mer

Kurs i Arbetsmiljö

Vill du ha hjälp att överblicka arbetsmiljöområdet och få tips på hur och var du ska börja? Eller har du...

→ Läs mer

→ Läs mer

Företagskultur: Skapa framgång genom rätt värderingar

Förvandla din organisations potential med en stark företagskultur. Vi hjälper er att definiera värderingar och skapa engagerade medarbetare som driver...

→ Läs mer

→ Läs mer

Lönetransparensdirektivet: Workshop för rättvis lönesättning

Förbered er för de nya kraven med expert-guidning. Vår workshop samt  verksamhetsanpassade handlingsplan för lönetransparensdirektivet ser till att ni följer...

→ Läs mer

→ Läs mer

Två kvinnor som sitter i ett mötesrum och håller ett coaching-samtal

Chefscoaching: Utveckla ditt ledarskap med personlig coach för chefer

Känner du att du inte når din fulla potential som ledare? Med professionell chefscoaching från Wndy får du personligt stöd...

→ Läs mer

→ Läs mer

Lönekartläggning: Säkerställ jämställda löner i ditt företag

Behöver du hjälp med den lagstadgade lönekartläggningen? Att regelbundet analysera och åtgärda löneskillnader är både ett lagkrav och nyckeln till...

→ Läs mer

→ Läs mer

Employer Branding-strategi: Attrahera och behåll rätt talanger

Kämpar ditt företag med att locka rätt kompetens? En effektiv employer branding-strategi stärker din konkurrenskraft bland talanger som betyder mest...

→ Läs mer

→ Läs mer

Man med träningskläder som håller i en vikt som ska spegla en av många personalförmåner

Förmånspaket: Skapa konkurrensfördelar som arbetsgivare

Kämpar ditt företag med att attrahera och behålla rätt kompetens? Ett genomtänkt förmånspaket kan vara avgörande. Rätt personalförmåner signalerar att...

→ Läs mer

→ Läs mer

Nyhet – nya dokument i databasen

Att hitta rätt HR-dokument när du behöver det ska vara enkelt. Därför erbjuder Wndy färdiga mallar skapade av experter –...

→ Läs mer

→ Läs mer

Digitalt verktyg för medarbetarsamtal

Med Wndys digitala verktyg blir medarbetarsamtalen smidigare, mer strukturerade och datadrivna. Integrera enkelt med Fortnox, Wint och andra system för...

→ Läs mer

→ Läs mer

Tre nya HR-experter till teamet

Hos oss hittar du all den expertis du behöver inom HR. Nu får du chansen att möta tre av våra...

→ Läs mer

→ Läs mer

Så ökar du motivation och prestation i ditt team!

Upplever du att engagemanget i ditt team kunde vara högre? Under detta webbinarium delar Karolina Edler och Elin Hartelius insikter...

→ Läs mer

→ Läs mer

Så använder du Wndys AI-chatt på bästa sätt

Wndys AI-chatt hjälper dig att snabbt och effektivt få svar på dina HR-relaterade frågor. Du skriver helt enkelt bara in...

→ Läs mer

→ Läs mer

wndy unlimited

Upptäck Unlimited: Prisplanen med obegränsad tillgång till HR

Upptäck Wndy Unlimited – en allt-i-ett HR-tjänst som förenklar ditt företags HR-arbete! Med obegränsad tillgång till experter, digitala verktyg och...

→ Läs mer

→ Läs mer

  • Vanliga frågor
  • Allmänna vilkor
  • Integritetspolicy
  • Personuppgiftsbiträdesavtal
  • FAQ

  • © 2025 Wndy AB

Våra tjänster

  • Systematiskt arbetsmiljöarbete: Professionell hjälp för arbetsgivare
  • Employer Branding-strategi: Attrahera och behåll rätt talanger
  • Företagskultur: Skapa framgång genom rätt värderingar
  • Förmånspaket: Skapa konkurrensfördelar som arbetsgivare
  • HR-revision
  • Lönekartläggning: Säkerställ jämställda löner i ditt företag
  • Lönerevision: Guide och mallar för en effektiv och rättvis process
  • Medarbetarsamtal
  • Personalhandbok: Skapa riktlinjer för ditt företags framgång
  • Rekryteringsprocess: Guide och mallar för att hitta rätt kompetens
  • Systematiskt arbetsmiljöarbete: Professionell hjälp för arbetsgivare
  • Employer Branding-strategi: Attrahera och behåll rätt talanger
  • Företagskultur: Skapa framgång genom rätt värderingar
  • Förmånspaket: Skapa konkurrensfördelar som arbetsgivare
  • HR-revision
  • Lönekartläggning: Säkerställ jämställda löner i ditt företag
  • Lönerevision: Guide och mallar för en effektiv och rättvis process
  • Medarbetarsamtal
  • Personalhandbok: Skapa riktlinjer för ditt företags framgång
  • Rekryteringsprocess: Guide och mallar för att hitta rätt kompetens

Fakta & råd

  • Anställa personal: Komplett guide 2025
  • Anställningsavtal: Komplett guide för arbetsgivare 2025
  • Arbetsmiljölagen för arbetsgivare: Din guide
  • Policy för distansarbete: Guide för arbetsgivare
  • Vad är LAS: Guide till nya regler 2022
  • Uppsägning av personal: Vad gäller enligt lagen
  • Anställa personal: Komplett guide 2025
  • Anställningsavtal: Komplett guide för arbetsgivare 2025
  • Arbetsmiljölagen för arbetsgivare: Din guide
  • Policy för distansarbete: Guide för arbetsgivare
  • Vad är LAS: Guide till nya regler 2022
  • Uppsägning av personal: Vad gäller enligt lagen
  • Om Wndy
  • Prisplaner
  • Kontakta oss
  • Lediga jobb
  • Om Wndy
  • Prisplaner
  • Kontakta oss
  • Lediga jobb
Facebook Linkedin Youtube Instagram Sistrix
  • Wndy AB
  • Epicenter Stockholm
  • Malmskillnadsgatan 44a
  • 111 57 Stockholm
  • Allmänna Villkor
  • Integritetspolicy
  • © 2025 Wndy AB
Hantera samtycke
För att ge en bra upplevelse använder vi teknik som cookies för att lagra och/eller komma åt enhetsinformation. När du samtycker till dessa tekniker kan vi behandla data som surfbeteende eller unika ID:n på denna webbplats. Om du inte samtycker eller om du återkallar ditt samtycke kan detta påverka vissa funktioner negativt.
Funktionell Alltid aktiv
Den tekniska lagringen eller åtkomsten är absolut nödvändig för det legitima syftet att möjliggöra användningen av en specifik tjänst som uttryckligen begärts av abonnenten eller användaren, eller för det enda syftet att utföra överföring av en kommunikation över ett elektroniskt kommunikationsnät.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistik
Den tekniska lagringen eller åtkomsten som används uteslutande för statistiska ändamål. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marknadsföring
Den tekniska lagringen eller åtkomsten krävs för att skapa användarprofiler för att skicka reklam, eller för att spåra användaren på en webbplats eller över flera webbplatser för liknande marknadsföringsändamål.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
Visa preferenser
{title} {title} {title}
Sök här för att hitta det du letar efter!