Hoppa till innehåll
  • Tjänster
    • Hr-revision
    • Arbetsmiljöarbete
    • Lönekartläggning
    • Se alla tjänster
  • Fakta & råd
    • Anställa personal
    • LAS – Så funkar det
    • Föräldraledighetslagen
    • Se alla artiklar
  • Räkna ut pris
  • Logga in
  • Testa gratis
  • Tjänster
    • Hr-revision
    • Arbetsmiljöarbete
    • Lönekartläggning
    • Se alla tjänster
  • Fakta & råd
    • Anställa personal
    • LAS – Så funkar det
    • Föräldraledighetslagen
    • Se alla artiklar
  • Räkna ut pris
  • Logga in
  • Testa gratis
  • Tjänster
    • Hr-revision
    • Arbetsmiljöarbete
    • Lönekartläggning
    • Se alla tjänster
  • Fakta & råd
    • Anställa personal
    • LAS – Så funkar det
    • Föräldraledighetslagen
    • Se alla artiklar
  • Räkna ut pris
  • Logga in
  • Testa gratis
  • Tjänster
    • Hr-revision
    • Arbetsmiljöarbete
    • Lönekartläggning
    • Se alla tjänster
  • Fakta & råd
    • Anställa personal
    • LAS – Så funkar det
    • Föräldraledighetslagen
    • Se alla artiklar
  • Räkna ut pris
  • Logga in
  • Testa gratis
Logga in
Skapa konto
Policy för distansarbete: Guide för arbetsgivare
Tillbaka till alla nyheter
Tillbaka till alla tjänster
Tillbaka till fakta & råd
Tillbaka till kurser

Policy för distansarbete: Guide för arbetsgivare

Policy för distansarbete: Guide för arbetsgivare

Policy för distansarbete: Guide för arbetsgivare

Kontorsplats med vitt skrivbord, dator, stol, skåp och en tröja.
En väl genomtänkt policy för distansarbete är avgörande för företag som erbjuder distansarbete eller hybridarbete. Som arbetsgivare har du ansvar för att skapa tydliga riktlinjer kring vad som gäller vid hemarbete och säkerställa en bra arbetsmiljö vid distansarbete. Till följd av Corona-pandemin har många arbetsplatser fått ställa om och anpassa sitt arbetssätt, vilket gjort det nödvändigt att utveckla policys för hemarbete som fungerar långsiktigt.
Vill du bolla eller få rådgivning kring distansarbete med en av våra HR-experter?
Boka möte

Innehållsförteckning

  • Distansarbete för arbetsgivare – ansvar och rättigheter
  • Frihet under ansvar vid distansarbete
  • Arbetsmiljöansvar vid hemarbete
  • Tips för framgångsrikt distansarbete
  • Vad ska ingå i en distansarbete policy
  • Försäkring och säkerhet
  • Fördelar och risker
  • Vanliga frågor om distansarbete

Distansarbete för arbetsgivare – ansvar och rättigheter

Med distansarbete menas ordinarie arbete som utförs var som helst utanför kontoret. Oftast utförs detta arbete hemifrån, men kan också vara hybridarbete som kombinerar kontor och hemarbete.

Som arbetsgivare bestämmer du själv om distansarbete ska erbjudas och vilka villkor som ska gälla. Det innebär att en medarbetare inte kan bestämma att hen ska jobba hemifrån utan att det förutsätter en överenskommelse mellan dig som arbetsgivare och medarbetaren.

Arbetsgivaren har ett långtgående arbetsmiljöansvar för de anställda, och det gäller oavsett var arbetet utförs. Detta arbetsmiljöansvar innebär att du som arbetsgivare behöver säkerställa att arbetsmiljön vid distansarbete är bra, göra riskbedömningar och vidta åtgärder för att förebygga ohälsa och olycksfall.

För att hantera dessa ansvar professionellt kan ett gediget arbetsmiljöarbete vara bra med systematisk arbetsmiljöhantering även vid distansarbete.

Frihet under ansvar vid hemarbete

Att jobba hemifrån innebär frihet under ansvar. Eftersom distansarbete försvårar arbetsgivarens möjlighet att tidigt upptäcka tecken på ohälsa vid distansarbete, är det viktigt att medarbetarna medverkar till att skapa goda arbetsförhållanden och uppmärksammar arbetsgivaren på eventuella risker.

Det är även bra att tillsammans komma överens om hur kommunikationen mellan chef och medarbetare ska gå till – hur ofta och genom vilka kanaler. Likaså hur man ska ha kontakt med resten av teamet. Detta kallas ofta distansledarskap och kräver nya färdigheter hos chefer.

För att utveckla distansledarskap kan coaching vara ett värdefullt verktyg för chefer som ska leda team på distans.

Utvärdera kommunikation och arbetssätt

Utvärdera löpande hur det fungerar med kommunikationen och arbetssätten och testa att göra annorlunda om det behövs. Vid distansarbete blir det mer utmanande, men ännu viktigare att arbetsgivaren och medarbetaren samarbetar för att skapa en bra och säker arbetsmiljö.

Arbetsmiljöansvar vid distansarbete

Arbetsmiljöansvaret försvåras avsevärt för arbetsgivaren när arbetet inte utförs på kontoret. Men distansarbete behöver inte utgöra ett hinder för arbetsmiljöarbetet om du som arbetsgivare har rätt strukturer och rutiner.

Ergonomi vid distansarbete

Ergonomi är en viktig faktor för att förebygga fysiska problem för medarbetarna. Många som jobbar hemifrån får kämpa med sämre ergonomiska förutsättningar på hemmakontoret, vilket kan leda till problem med nacke och rygg.

Som arbetsgivare bör du därför ha regler för hemarbete som adresserar ergonomiska krav och eventuellt erbjuda hjälpmedel för hemmakontoret.

Tips för framgångsrikt distansarbete

Som arbetsgivare kan du tänka på följande för att säkerställa framgångsrikt distansarbete:

Checklista för distansarbete

  • Undersök medarbetarnas arbetsmiljö vid distansarbete genom att gå igenom ett antal frågor tillsammans med medarbetaren rörande ergonomi, arbetstider, trivsel, kontakt med kollegor, gränsdragning arbete-fritid, kunskap kring den digitala tekniken samt upplevelsen av tillgång till information/support 
  • Erbjud bra hjälpmedel även för distanskontoret, såsom till exempel extern skärm och tangentbord eller kanske till och med en  kontorsstol 
  • Håll daglig kontakt med medarbetarna och fråga hur de mår 
  • Var uppmärksam på tecken på att en medarbetare inte mår bra genom att lyssna och ställa frågor 
  • Agera direkt när en medarbetare mår dåligt 
  • Se till att distansarbete inte påverkar medarbetarnas karriär och löneutveckling 

En strukturerad checklista för distansarbete kan hjälpa dig som arbetsgivare att säkerställa att alla viktiga aspekter täcks in systematiskt.

För att utveckla strukturerade HR-processer kan Lagkravskollen hjälpa dig att säkerställa att distansarbetet fungerar optimalt.

Vad ska ingå i en policy för distansarbete

För att det ska vara tydligt vilka regler för hemarbete som gäller och för att säkerställa att arbetsgivaren har möjlighet att ta sitt arbetsmiljöansvar, rekommenderas att du som arbetsgivare tar fram en policy för hemarbete.

Mall för policy för distansarbete

En policy för distansarbete kan innehålla följande punkter:

  • Hur mycket distansarbete som är tillåtet – definiera omfattning och frekvens 
  • Digital tillgänglighet – medarbetarnas tillgänglighet, både digitalt och fysiskt 
  • Riktlinjer kring möten – när möten bör vara fysiska och när de kan vara digitala 
  • Arbetsverktyg och kostnader – vad som gäller kring arbetsverktyg och vem som betalar för vad 
  • Arbetsmiljö hemma – hur medarbetarna skapar en god arbetsmiljö vid distansarbete 
  • Tillträde till hemarbetsplats – att arbetsgivaren ska medges tillträde till medarbeterens hemarbetsplats, i syfte att kontrollera arbetsmiljön 
  • IT-säkerhet – tydliggöra regler kring IT-säkerhet vid distansarbete 
  • Försäkringsskydd – ange vilka försäkringar vid hemarbete som gäller och vad medarbetren täcks av 

En policy för distansarbete kan ingå i en personalhandbok som säkerställer att alla policyer är juridiskt korrekta och väl strukturerade.

Försäkring vid hemarbete

När det gäller medarbetarnas  försäkring vid hemarbete så täcks medarbetarna av försäkringen om olyckan står i påtaglig och direkt samband med arbetet som utförs.

Det gäller alltså att se upp med försäkringsskyddet då många olyckor som skulle ha täckts på kontoret inte täcks i hemmet. Detta är en viktig aspekt att inkludera i din policy för hemarbete.

För juridisk säkerhet kring försäkringsfrågor kan lagkravskollen hjälpa dig att säkerställa att alla aspekter är korrekt hanterade.

Fördelar med distansarbete

Det finns vissa självklara fördelar med distansarbete:

  • Minskat resande och kostnader i samband med resor till och från jobbet
  • Ökad lojalitet till arbetsgivaren tack vare tilliten man får att disponera sin egen tid
  • Bättre work-life balance – många upplever att man enklare får vardagen att gå ihop
  • Ökad produktivitet – studier visar att produktiviteten går upp, om distansarbetet läggs upp på rätt sätt

Risker med distansarbete

De största riskerna vid distansarbete anses vara:

  • Nedsatt psykosocial hälsa i form av stress, minskade sociala kontakter och tillitsfulla relationer
  • Fysiska problem med till exempel nacke och rygg på grund av dålig ergonomi vid distansarbete
  • Suddiga gränser mellan jobb och privatliv
  • Förlorat informellt lärande – kollegor emellan och de kreativa idéerna som inte sällan kläcks vid kaffeautomaten kan gå förlorade
  • Sämre relationer och ökade silos som effekt av minskad informell kontakt

För att hantera dessa risker är det viktigt att bibehålla sammanhållning och gemenskap även vid distansarbete.

Checklista för ergonomi vid hemarbete

För mer information om ergonomi vid distansarbete samt en checklista för hemarbete som du som arbetsgivare kan låta dina medarbetare fylla i, följ denna länk till Prevents ergonomichecklista.

Dessutom kan Arbetsmiljöverkets riktlinjer för distansarbete ge dig vägledning om arbetsmiljöansvar.

Vanliga frågor om policy vid distansarbete

Vad ska ingå i en policy för hemarbete?

En policy för hemarbete bör innehålla regler för arbetstid, digital tillgänglighet, ergonomiska krav, IT-säkerhet, försäkring vid hemarbete och rutiner för kommunikation. En mall för policy för distansarbete hjälper dig att täcka alla viktiga områden.

Har medarbetarna rätt att jobba hemifrån?

Nej, medarbetare kan inte ensidigt bestämma att de ska jobba hemifrån. Som arbetsgivare bestämmer du om distansarbete ska erbjudas och under vilka villkor. Det krävs en överenskommelse mellan arbetsgivare och medarbetare.

Vad är arbetsgivarens ansvar vid distansarbete?

Arbetsgivarens arbetsmiljöansvar gäller även vid distansarbete. Du behöver säkerställa en bra arbetsmiljö vid distansarbete, göra riskbedömningar och vara uppmärksam på tecken på ohälsa vid distansarbete. Distansledarskap kräver aktiv kommunikation och uppföljning.

Vad gäller för försäkring när medarbetare jobbar hemifrån?

Försäkring vid hemarbete täcker olyckor som står i påtaglig och direkt samband med arbetet. Många olyckor som skulle täckas på kontoret täcks inte i hemmet, så det är viktigt att informera medarbetarna om detta i din distansarbetespolicy.

Hur säkerställer man ergonomi vid distansarbete?

Ett ergonomiskt distansarbete säkerställs genom att erbjuda rätt utrustning, göra ergonomiska bedömningar av hemarbetsplatser och använda en checklista för distansarbete. Många arbetsgivare erbjuder externa skärmar, tangentbord eller kontorsstolar för hemmakontoret.

Vad är hybridarbete?

Hybridarbete är en kombination av kontor- och distansarbete där medarbetare arbetar delvis på kontoret och delvis hemifrån. Det kräver samma typ av regler för hemarbete och strukturerad policy som för rent distansarbete.

Hur påverkar distansarbete karriärutveckling?

Som arbetsgivare bör du se till att distansarbete inte påverkar medarbetarnas karriär och löneutveckling negativt. Detta innebär att säkerställa lika möjligheter till utveckling, synlighet och bedömning oavsett var arbetet utförs.

Sammanfattning för arbetsgivare

En väl genomtänkt policy för distansarbete är avgörande för framgångsrikt distansarbete. Som arbetsgivare behöver du balansera flexibilitet med tydliga regler för hemarbete, säkerställa arbetsmiljö vid distansarbete och utveckla distansledarskap.

Genom att använda en strukturerad mall för policyn och implementera en checklista för distansarbete kan du säkerställa att alla viktiga aspekter täcks in – från ergonomi till försäkring.

Vill du bolla eller få rådgivning kring distansarbete med en av våra HR-experter?
Boka möte

Policy för distansarbete: Guide för arbetsgivare

Datum
Format
Pris
Tid
För vem
Boka möte

Du kanske också är intresserad av dessa artiklar

Föräldraledighetslagen

Föräldraledighetslagen: Vad innebär den?

Föräldraledighetslagen reglerar föräldraledighet och ger arbetstagare rätt att som förälder vara helt eller delvis ledig från sin anställning fram till...

→ Läs mer

→ Läs mer

Kvinna som sitter och jobbar på sin dator

AI-policy för arbetsgivare: Säker AI-användning

Utvecklingen av AI på arbetsplatsen innebär fördelar för både arbetsgivare och medarbetare, men med all utveckling kommer risker. För att...

→ Läs mer

→ Läs mer

Sommarkväll med stenstrand och rosa solnedgång

Semester för arbetsgivare: Allt du behöver veta

Som arbetsgivare har du en lagstadgad skyldighet att säkerställa att varje anställd får möjlighet att ta ut sin semester. Semesterlagen...

→ Läs mer

→ Läs mer

Två kollegor som sitter mittemot varandra och har ett medarbetarsamtal

Medarbetarsamtal: Vägen till engagerade medarbetare

Medarbetarsamtal är återkommande avstämningar mellan chef och medarbetare som syftar till att engagera medarbetaren i företagets mål, utveckla kompetenser och...

→ Läs mer

→ Läs mer

Jour och beredskap: Allt du behöver veta

Jour och beredskap är viktiga delar av arbetstid som många arbetsgivare behöver hantera när anställda ska jobba utanför sina ordinarie...

→ Läs mer

→ Läs mer

Kontorsplats med vitt skrivbord, dator, stol, skåp och en tröja.

Policy för distansarbete: Guide för arbetsgivare

En väl genomtänkt policy för distansarbete är avgörande för företag som erbjuder distansarbete eller hybridarbete. Som arbetsgivare har du ansvar...

→ Läs mer

→ Läs mer

Så bygger du en hållbar arbetsmiljö

Få koll på grunderna i arbetsmiljöarbete – helt gratis. Vår crash course ger dig lagkrav, konkreta tips och verktyg för...

→ Läs mer

→ Läs mer

Framgångsrik rekrytering och onboarding

Under 60 minuter får du konkreta verktyg kopplade till kommunikation och en tydlig struktur som hjälper dig att skapa rätt...

→ Läs mer

→ Läs mer

Ledarskapskurs med Elin Hartelius

Denna kurs är din guide på vägen mot ett framgångsrikt ledarskap! Att vara ledare handlar om att balansera beslut, relationer...

→ Läs mer

→ Läs mer

Så hanterar du bristande prestation och misskötsamhet

Missa inte vår digitala kurs i arbetsrätt den 15 maj! Lär dig hantera bristande prestation och misskötsamhet på rätt sätt...

→ Läs mer

→ Läs mer

Arbetsrätt – uppsägning och avsked

Missa inte vår kostnadsfria snabbkurs i arbetsrätt, där du får en genomgång av de grundläggande reglerna kring uppsägningar och avskedanden...

→ Läs mer

→ Läs mer

Kurs i Arbetsmiljö

Vill du ha hjälp att överblicka arbetsmiljöområdet och få tips på hur och var du ska börja? Eller har du...

→ Läs mer

→ Läs mer

Företagskultur: Skapa framgång genom rätt värderingar

Förvandla din organisations potential med en stark företagskultur. Vi hjälper er att definiera värderingar och skapa engagerade medarbetare som driver...

→ Läs mer

→ Läs mer

Lönetransparensdirektivet: Workshop för rättvis lönesättning

Förbered er för de nya kraven med expert-guidning. Vår workshop samt  verksamhetsanpassade handlingsplan för lönetransparensdirektivet ser till att ni följer...

→ Läs mer

→ Läs mer

Två kvinnor som sitter i ett mötesrum och håller ett coaching-samtal

Chefscoaching: Utveckla ditt ledarskap med personlig coach för chefer

Känner du att du inte når din fulla potential som ledare? Med professionell chefscoaching från Wndy får du personligt stöd...

→ Läs mer

→ Läs mer

Lönekartläggning: Säkerställ jämställda löner i ditt företag

Behöver du hjälp med den lagstadgade lönekartläggningen? Att regelbundet analysera och åtgärda löneskillnader är både ett lagkrav och nyckeln till...

→ Läs mer

→ Läs mer

Employer Branding-strategi: Attrahera och behåll rätt talanger

Kämpar ditt företag med att locka rätt kompetens? En effektiv employer branding-strategi stärker din konkurrenskraft bland talanger som betyder mest...

→ Läs mer

→ Läs mer

Man med träningskläder som håller i en vikt som ska spegla en av många personalförmåner

Förmånspaket: Skapa konkurrensfördelar som arbetsgivare

Kämpar ditt företag med att attrahera och behålla rätt kompetens? Ett genomtänkt förmånspaket kan vara avgörande. Rätt personalförmåner signalerar att...

→ Läs mer

→ Läs mer

Nyhet – nya dokument i databasen

Att hitta rätt HR-dokument när du behöver det ska vara enkelt. Därför erbjuder Wndy färdiga mallar skapade av experter –...

→ Läs mer

→ Läs mer

Digitalt verktyg för medarbetarsamtal

Med Wndys digitala verktyg blir medarbetarsamtalen smidigare, mer strukturerade och datadrivna. Integrera enkelt med Fortnox, Wint och andra system för...

→ Läs mer

→ Läs mer

Tre nya HR-experter till teamet

Hos oss hittar du all den expertis du behöver inom HR. Nu får du chansen att möta tre av våra...

→ Läs mer

→ Läs mer

Så ökar du motivation och prestation i ditt team!

Upplever du att engagemanget i ditt team kunde vara högre? Under detta webbinarium delar Karolina Edler och Elin Hartelius insikter...

→ Läs mer

→ Läs mer

Så använder du Wndys AI-chatt på bästa sätt

Wndys AI-chatt hjälper dig att snabbt och effektivt få svar på dina HR-relaterade frågor. Du skriver helt enkelt bara in...

→ Läs mer

→ Läs mer

wndy unlimited

Upptäck Unlimited: Prisplanen med obegränsad tillgång till HR

Upptäck Wndy Unlimited – en allt-i-ett HR-tjänst som förenklar ditt företags HR-arbete! Med obegränsad tillgång till experter, digitala verktyg och...

→ Läs mer

→ Läs mer

  • Vanliga frågor
  • Allmänna vilkor
  • Integritetspolicy
  • Personuppgiftsbiträdesavtal
  • FAQ

  • © 2025 Wndy AB

Våra tjänster

  • Systematiskt arbetsmiljöarbete: Professionell hjälp för arbetsgivare
  • Employer Branding-strategi: Attrahera och behåll rätt talanger
  • Företagskultur: Skapa framgång genom rätt värderingar
  • Förmånspaket: Skapa konkurrensfördelar som arbetsgivare
  • HR-revision
  • Lönekartläggning: Säkerställ jämställda löner i ditt företag
  • Lönerevision: Guide och mallar för en effektiv och rättvis process
  • Medarbetarsamtal
  • Personalhandbok: Skapa riktlinjer för ditt företags framgång
  • Rekryteringsprocess: Guide och mallar för att hitta rätt kompetens
  • Systematiskt arbetsmiljöarbete: Professionell hjälp för arbetsgivare
  • Employer Branding-strategi: Attrahera och behåll rätt talanger
  • Företagskultur: Skapa framgång genom rätt värderingar
  • Förmånspaket: Skapa konkurrensfördelar som arbetsgivare
  • HR-revision
  • Lönekartläggning: Säkerställ jämställda löner i ditt företag
  • Lönerevision: Guide och mallar för en effektiv och rättvis process
  • Medarbetarsamtal
  • Personalhandbok: Skapa riktlinjer för ditt företags framgång
  • Rekryteringsprocess: Guide och mallar för att hitta rätt kompetens

Fakta & råd

  • Anställa personal
  • Anställningsavtal: Komplett guide för arbetsgivare 2025
  • Arbetsmiljölagen
  • Policy för distansarbete: Guide för arbetsgivare
  • LAS – så funkar det
  • Uppsägning av personal
  • Anställa personal
  • Anställningsavtal: Komplett guide för arbetsgivare 2025
  • Arbetsmiljölagen
  • Policy för distansarbete: Guide för arbetsgivare
  • LAS – så funkar det
  • Uppsägning av personal
  • Om Wndy
  • Prisplaner
  • Kontakta oss
  • Lediga jobb
  • Om Wndy
  • Prisplaner
  • Kontakta oss
  • Lediga jobb
Facebook Linkedin Youtube Instagram Sistrix
  • Wndy AB
  • Epicenter Stockholm
  • Malmskillnadsgatan 44a
  • 111 57 Stockholm
  • Allmänna Villkor
  • Integritetspolicy
  • © 2025 Wndy AB
Hantera samtycke
För att ge en bra upplevelse använder vi teknik som cookies för att lagra och/eller komma åt enhetsinformation. När du samtycker till dessa tekniker kan vi behandla data som surfbeteende eller unika ID:n på denna webbplats. Om du inte samtycker eller om du återkallar ditt samtycke kan detta påverka vissa funktioner negativt.
Funktionell Alltid aktiv
Den tekniska lagringen eller åtkomsten är absolut nödvändig för det legitima syftet att möjliggöra användningen av en specifik tjänst som uttryckligen begärts av abonnenten eller användaren, eller för det enda syftet att utföra överföring av en kommunikation över ett elektroniskt kommunikationsnät.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistik
Den tekniska lagringen eller åtkomsten som används uteslutande för statistiska ändamål. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marknadsföring
Den tekniska lagringen eller åtkomsten krävs för att skapa användarprofiler för att skicka reklam, eller för att spåra användaren på en webbplats eller över flera webbplatser för liknande marknadsföringsändamål.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
Visa preferenser
{title} {title} {title}
Sök här för att hitta det du letar efter!