Wndy logo
  • Så funkar det
  • Våra tjänster
    • HR revision
    • Arbetsmiljöarbete
    • Lönekartläggning
    • Alla tjänster…
  • Fakta & råd
    • Anställa personal
    • LAS
    • Föräldraledighetslagen
    • Alla artiklar…
  • Pris
  • Kontakt
  • Logga in
Menu
  • Så funkar det
  • Våra tjänster
    • HR revision
    • Arbetsmiljöarbete
    • Lönekartläggning
    • Alla tjänster…
  • Fakta & råd
    • Anställa personal
    • LAS
    • Föräldraledighetslagen
    • Alla artiklar…
  • Pris
  • Kontakt
  • Logga in
  • Så funkar det
  • Våra tjänster
    • HR revision
    • Arbetsmiljöarbete
    • Lönekartläggning
    • Alla tjänster…
  • Fakta & råd
    • Anställa personal
    • LAS
    • Föräldraledighetslagen
    • Alla artiklar…
  • Kontakt
  • Logga in
  • Skapa gratiskonto
  • Tala med HR-expert
Menu
  • Så funkar det
  • Våra tjänster
    • HR revision
    • Arbetsmiljöarbete
    • Lönekartläggning
    • Alla tjänster…
  • Fakta & råd
    • Anställa personal
    • LAS
    • Föräldraledighetslagen
    • Alla artiklar…
  • Kontakt
  • Logga in
  • Skapa gratiskonto
  • Tala med HR-expert
Skapa gratiskonto

Distansarbete

Distansarbete och att jobba hemifrån

Distansarbete
Skapa ett gratiskonto för att få tillgång till framtidens HR-avdelning med de bästa HR-experterna och över 140 avtal, mallar & dokument.
Skapa gratiskonto

Till följd av Corona-pandemin har många arbetsplatser fått ställa om för att anpassa sitt arbetssätt till de rådande förhållandena. För vissa har det fungerat riktigt bra, medan andra har fått kämpa med sämre ergonomiska förutsättningar på hemmakontoret eller ökad nedstämdhet till följd av ensamhet. Nu börjar många arbetsgivare ta fram planer för återgång till kontoren, samtidigt som det krävs en beredskap för fortsatta rekommendationer om att arbeta hemifrån. Många arbetsgivare vill även kunna erbjuda ett mer flexibelt sätt att arbeta på, så kallat distansarbete, eller som vissa kallar det hybridarbete. Wndys rekommendation är att ta fram tydliga riktlinjer kring vad som gäller och att kommunicera dessa till alla medarbetare.

Vi ger dig här är kort introduktion till delar som är viktiga att tänka på kopplat till distansarbete.

Frihet under ansvar

Att arbeta på distans innebär frihet under ansvar. Eftersom distansarbete försvårar arbetsgivarens möjlighet att tidigt upptäcka signaler på ohälsa, är det viktigt att anställda medverkar till att skapa goda arbetsförhållanden och uppmärksammar arbetsgivaren på eventuella risker. Det är även bra att tillsammans komma överens om hur kommunikationen mellan chef och den anställde ska gå till, hur ofta och genom vilka kanaler, likaså hur man ska ha kontakt med resten av teamet. Utvärdera löpande hur det fungerar med kommunikationen och arbetssätten och testa att göra annorlunda om det behövs. Vid distansarbete blir det mer utmanande, men ännu viktigare att arbetsgivaren och anställda samarbetar för att skapa en bra och säker arbetsmiljö.

Distansarbete för arbetsgivare

Med distansarbete menas ordinarie arbete som utförs var som helst utanför kontoret. Oftast utförs detta arbete hemifrån. Varje arbetsgivare bestämmer själv om distansarbete ska erbjudas och i så fall vilka villkor som ska gälla. Det innebär att en anställd inte själv kan bestämma att hen ska arbeta hemifrån, utan det förutsätter en överenskommelse mellan arbetsgivaren och den anställde.

Arbetsgivaren har ett långtgående arbetsmiljöansvar för de anställda, och det gäller oavsett var arbetet utförs. Arbetsmiljöansvaret innebär att arbetsgivaren behöver säkerställa att arbetsmiljön är bra, göra riskbedömningar och vidta åtgärder för att förebygga ohälsa och olycksfall. Detta arbete försvåras avsevärt för arbetsgivaren när arbetet inte utförs på kontoret. Men distansarbete behöver inte utgöra ett hinder för arbetsmiljöarbetet.

Tips

Nedan listar vi några tips på vad du som arbetsgivare kan tänka på.

  • Undersök de anställdas arbetsmiljö vid distansarbete genom att gå igenom ett antal frågor tillsammans med den anställde rörande ergonomi, arbetstider, trivsel, kontakt med kollegor, gränsdragning arbete – fritid, kunskap kring den digitala tekniken samt upplevelsen av tillgång till information/support
  • Om möjligt, erbjud bra hjälpmedel även för distanskontoret, såsom till exempel extern skärm och tangentbord, någon kanske vill hämta hem kontorsstolen osv
  • Håll daglig kontakt med dina anställda och fråga hur de mår
  • Var uppmärksam på tecken på att en anställd inte mår bra genom att lyssna och ställa frågor
  • Agera direkt när någon anställd mår dåligt
  • Se till att distansarbete inte påverkar de anställdas karriär- och löneutveckling

Policy för distansarbete

För att det ska vara tydligt vilka riktlinjer som gäller vid distansarbete och för att säkerställa att arbetsgivaren har möjlighet att ta sitt arbetsmiljöansvar, rekommenderas att arbetsgivaren tar fram en policy för distansarbete. Nedan följer några exempel på vad en policy kan innehålla

  • Hur mycket distansarbete som är tillåtet
  • Arbetstagarens tillgänglighet, både digital och fysisk
  • Riktlinjer kring när möten bör vara fysiska och när de kan vara digitala
  • Vad som gäller kring arbetsverktyg och vem som betalar för vad
  • Hur de anställda skapar en god arbetsmiljö hemma
  • Att arbetsgivaren ska medges tillträde till arbetstagarens hemarbetsplats, i syfte att kontrollera arbetsmiljön
  • Tydliggöra regler kring IT-säkerhet vid distansarbete
  • Ange vilka försäkringar som gäller och vad arbetstagaren täcks av

När det gäller de anställdas försäkringsskydd för olyckor vid hemarbete så täcks de anställda av försäkringen om olyckan står i påtaglig och i direkt samband med arbetet som utförs. Det gäller alltså att se upp med försäkringsskyddet då många olyckor som skulle ha täckts på kontoret inte täcks i hemmet.

Självklara fördelar

Det finns vissa självklara fördelar med distansarbete, som minskat resande och kostnader i samband med resor till och från jobbet. Det kan även öka lojaliteten till arbetsgivaren tack vare tilliten man får att disponera sin egen tid. Många upplever att man enklare får vardagen att gå ihop. Det finns även studier som visar att produktiviteten går upp, om distansarbetet läggs upp på rätt sätt.

Risker

De största riskerna vid distansarbete anses vara nedsatt psykosocial hälsa i form av stress, minskade sociala kontakter och tillitsfulla relationer samt fysiska problem med till exempel nacke och rygg på grund av dålig ergonomi. En annan risk är att gränsen mellan jobb och privatliv lätt suddas ut. Det informella lärandet kollegor emellan och de kreativa idéerna som inte sällan kläcks vid kaffeautomaten kan även de gå förlorade. Effekten av detta blir sämre relationer och ökade silos.

För mer information om ergonomi samt en checklista för hemarbete som du som arbetsgivare kan låta dina arbetstagare fylla i, följ denna länk till Prevent.

Har du frågor om hur Wndy funkar, boka ett kostnadsfritt videomöte så berättar vi mer.

Behöver du rådgivning kring vad som gäller vid distansarbete, skapa ett gratiskonto för att komma i kontakt med våra HR-experter.

Skapa ett gratiskonto för att få tillgång till framtidens HR-avdelning med de bästa HR-experterna och över 140 avtal, mallar & dokument.
Skapa gratiskonto

Du kanske också är intresserad av dessa artiklar

hr revision

HR revision

Uppfyller du de lagstadgade kraven när det gäller din personal? Reglerna är många och det...

→ Läs mer

→ Läs mer

systematiskt arbetsmiljöarbete

Arbetsmiljöarbete

Arbetsgivare har ett långtgående ansvar för sina anställdas arbetsmiljö. Men det är inte alltid helt...

→ Läs mer

→ Läs mer

Lönekartläggning

Lönekartläggning

Alla företag ska enligt lag göra en årlig lönekartläggning. Vår HR-expert Marie Wikander berättar vad...

→ Läs mer

→ Läs mer

Leende man med laptop i videomöte

Lönerevision

Lönesättning, eller lönerevision som det ofta kallas, är en av de viktigaste HR-processerna på året...

→ Läs mer

→ Läs mer

medarbetarsamtal

Medarbetarsamtal

Forskning visar att arbetsgivare som håller medarbetarsamtal uppnår bättre resultat och högre effektivitet i sin...

→ Läs mer

→ Läs mer

Rekrytering rekryteringsstrategi

Rekrytering

En tydlig rekryteringsstrategi och rekryteringsprocess hjälper företag att attrahera rätt talanger och stärka sitt employer...

→ Läs mer

→ Läs mer

personalhandbok

Personalhandbok

En personalhandbok kan vara en viktig del i att bygga en positiv företagskultur med lojala...

→ Läs mer

→ Läs mer

företagskultur

Företagskultur

Företagskultur har en direkt inverkan på ett företags affärsresultat. Det har till och med större...

→ Läs mer

→ Läs mer

employer branding

Employer branding

En effektiv employer branding stärker ett företags konkurrenskraft bland de personer som betyder mest för...

→ Läs mer

→ Läs mer

Förmån förmåner

Förmåner

Som arbetsgivare bör du lyfta fram de förmåner du erbjuder så att det är tydligt...

→ Läs mer

→ Läs mer

Wndy logo
  • GDPR/integritetspolicy
  • © 2022 Wndy AB
Våra tjänster
  • Arbetsmiljöarbete
  • Employer branding
  • Företagskultur
  • Förmåner
  • HR revision
  • Lönekartläggning
  • Lönerevision
  • Medarbetarsamtal
  • Personalhandbok
  • Rekrytering
Menu
  • Arbetsmiljöarbete
  • Employer branding
  • Företagskultur
  • Förmåner
  • HR revision
  • Lönekartläggning
  • Lönerevision
  • Medarbetarsamtal
  • Personalhandbok
  • Rekrytering
Fakta & råd
  • Arbetsmiljöarbete
  • Employer branding
  • Företagskultur
  • Förmåner
  • HR revision
  • Lönekartläggning
  • Lönerevision
  • Medarbetarsamtal
  • Personalhandbok
  • Rekrytering
Menu
  • Arbetsmiljöarbete
  • Employer branding
  • Företagskultur
  • Förmåner
  • HR revision
  • Lönekartläggning
  • Lönerevision
  • Medarbetarsamtal
  • Personalhandbok
  • Rekrytering
  • Så funkar det
  • Pris
  • Kontakt oss
  • För dig som är HR-expert
  • Fråga en HR-expert
Menu
  • Så funkar det
  • Pris
  • Kontakt oss
  • För dig som är HR-expert
  • Fråga en HR-expert
Facebook Linkedin Youtube
  • Wndy AB
  • Nybrogatan 75
  • 114 40 Stockholm
Wndy logo
  • GDPR/integritetspolicy
  • © 2022 Wndy AB
Hantera kakor
För att ge den bästa upplevelsen använder vi teknik som cookies för att lagra och/eller komma åt enhetsinformation. Att inte ge sitt samtycke eller att återkalla samtycke kan påverka vissa egenskaper och funktioner negativt.
Funktionella Always active
Nödvändiga för funktion av webbsidan.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistik
Används uteslutande för statistiska ändamål. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marknadsföring
Används för att skapa användarprofiler för att spåra användaren på en webbplatsen eller över flera webbplatser för liknande marknadsföringsändamål.
Manage options Manage services Manage vendors Read more about these purposes
Visa inställningar
{title} {title} {title}